David M.Přihlásili jsme se s Michalem Chromým na inzerovaný kurz stavby dřěvěných letadel v Hodoníně. Zájem byl veliký, prvního kurzu se zúčastnil v lednu Juraj Tinka, my jsme se dostali na řadu 29.2. v sobotu. Vyrazili jsme raději dříve a taky jsme dobře udělali. Měli jsme možnost prolézt celou firmu, která vyrábí celodřevěné jednomístné typy SD1 a dvoumístné SD2. Celodřevěné je trochu zavádějící, protože používají v konstrukci skelné a uhlíkové látky ( kombinovaný uhlíko- pěnový nosník) a také extrudovaný polystyren ( žebra, přepážky, náběžné hrany kormidel). Během kurzu jsem byl udiven jak složité je vybrat spravné dřevo ke stavbě. Ideální je průměr kmene 40cm a strom by měl být 100let starý, neměl by být ani z měkkého ani z tvrdého podloží. Prkna mají schnout minimálně 3roky. Během sušení v sušárně se z počátku zvyšuje vlhost,tak aby dřevo nepopraskalo. Mezi další poznatky patří správná orientace dřevěných let/vláken nosníku, defekty materiálu, jak se zvyšuje pevnost během konstruovaní letadla. Že používáme českou překližku. Borovice má zvláštnost, lepené spoje se nezmí brousit- vyhladíme povrch a lepidlo nevsaje dovnitř. Správná výroba šichtového spoje, například tenkého potahu, ten poté zaručuje bezpečné přenášení axialních sil v potahu. To a mnohem více, kdyby jste měli zájem, tak se můžete přihlásit na další kurzy. Obkoukali jsme nějaké finty a nářadí, které se hodí pro každého modeláře, na oběd jsme dostali řízky a tak celkově můžu zhodnotit tento celý den, jako přínosný a obohacující.

 David M

Kategorie: Aktuality